De evolutie van de Porsche Cayenne

Porsche-Cayenne_S_Diesel_2013_photo_0bDe Porsche Cayenne werd in 2003 voor het eerst gelanceerd. Men bracht op dat moment een totaal nieuwe auto op de markt, zoals we dat nog niet kenden van Porsche. Het gaat om een sport SUV met een luxe afwerking. Uiteraard is de auto met een aantal verschillende motorisering beschikbaar. Het gewicht van meer dan 2.000 kilo vormt al vanaf het begin geen enkel probleem, aangezien de motoren meer dan voldoende kracht te bieden hebben. In 2007 is er een facelift toegepast en vanaf 2009 is er zelfs een model met een dieselmotor beschikbaar.

Facelift in 2007

Vanaf 2007 is de Porsche Cayenne beschikbaar met een nieuw uiterlijk, aangezien er een facelift plaats heeft gevonden. Men heeft er vanaf dat moment bovendien voor gezorgd dat de auto’s een hogere topsnelheid meekregen en deze sneller waren in de sprint van 0 tot 100 kilometer per uur. U heeft uiteraard nog altijd de mogelijkheid om een handgeschakelde of een automatische versnellingsbak te selecteren. De auto laat uitstekende prestaties zien en zorgt er daarmee als sport SUV voor dat u de mogelijkheid heeft u op een sportieve manier over de weg te bewegen. Het is bovendien de luxe uitstraling waar Porsche om bekend staat die er op een duidelijke wijze in naar voren komt. Ook voor de 2007 versie zijn uiteraard nog Porsche Cayenne onderdelen te verkrijgen.

Cayenne diesel

Sinds 2009 is er ook een Porsche Cayenne met een dieselmotor beschikbaar. Men heeft de motor geleend van Audi en deze een beetje verder opgevoerd. Op die manier slaagt men erin om de auto met een gewicht van 2.240kg binnen 8,3 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur op te laten trekken. De topsnelheid ligt op 214 kilometer per uur. Wat dat betreft kiest u met de Porsche Cayenne voor een uitstekende sport SUV, die op een krachtige manier in elkaar zit en het echte gevoel van een Porsche overbrengt.

Cayenne e-Hybrid

Met het oog op de toekomst kiest Porsche voor elektriciteit in een aantal van haar wagens, waaronder de Cayenne. Men zal de e-Hybrid naar verwachting uitrusten met een 95 tot 100pk sterke elektromotor, naast de V6 met 333pk. Het totale vermogen van de Porsche Cayenne e-Hybrid zal op die manier uitkomen op 420pk. De auto is op te laden met een stekker, maar Porsche denkt daarnaast na over e-charge. Dit maakt het mogelijk om de auto binnen een korte tijd op te laden, bijvoorbeeld op het moment dat je de stad binnenrijdt.
Er staat voor 2014 een nieuwe facelift op het programma, ook het moment dat men bij Porsche waarschijnlijk de Cayenne e-Hybrid naar voren zal schuiven. Dat wordt dan een belangrijke evolutie ten opzichte van de Cayenne Hybrid S die op dit moment al beschikbaar is.