Hoe de juiste onderwijsmethode de kwaliteit van het onderwijs kan verbeteren

Een onderwijsmethode is voor veel scholen een aanschaf voor jaren. Gemiddeld genomen staat acht jaar voor de afschrijving, maar soms wordt er langer met de methode gedaan. En dat terwijl de juiste onderwijsmethode een verbetering kan zijn voor de kwaliteit van het onderwijs en de ontwikkeling in methodes de laatste tijd erg snel gaat. Wellicht kun je met een nieuwe methode zelfs het onderwijs verbeteren? En hoe kies je dan die ene juiste methode?

Goede methode – kwaliteitsonderwijs

Niet alleen de onderwijsmethode is belangrijk voor de kwaliteit van het onderwijs, ook de leerkracht zelf heeft invloed. Een goede leerkracht kan zelfs met een slechte methode best goed onderwijs geven. Vice versa kan een slechte leerkracht zelfs de allerbeste methode verpesten. Laten we eerlijk zijn, met een goede methode wordt het de leerkracht wel een stuk gemakkelijker gemaakt. En dat is wat de leerkracht in deze tijd goed kan gebruiken. Hij moet immers al zo veel! Elke leerkracht wil natuurlijk een goede kwaliteit onderwijs geven. Maar hij maakt zelf echt het grootste verschil.

Nieuwe methode kiezen is niet eenvoudig

Een nieuwe onderwijsmethode uitzoeken is geen klus die elke leerkracht graag uitvoert. Het is namelijk helemaal niet zo gemakkelijk om de beste te kiezen. Toch is het een belangrijke taak, wil je de kwaliteit van je onderwijs verbeteren. Als je een nieuwe methode zoekt, moet je goed je wensen op een rij zetten. En niet alleen de wensen van de leerkracht, ook de wensen van de leerlingen doen ertoe. Ook moet je kijken waarom je de oude methode wilt vervangen. Wat is er mis mee en hoe kan dit aangepast worden? Het is zonde als je een methode kiest die dezelfde missers heeft. Met een hedendaagse onderwijsmethode kun je het onderwijs verbeteren. En dat komt de kwaliteit van het onderwijs altijd ten goede!

De verschillende niveaus

Goede kwaliteit onderwijs wordt in een klas tegelijkertijd op verschillende niveaus gegeven. Hierbij wordt elk kind tevredengesteld. Kinderen die minder goed zijn in een vak hebben meer succeservaringen en kinderen die beter zijn meer uitdaging. Veel nieuwe onderwijsmethoden gaan hierin mee. Door iedereen op zijn eigen niveau les te geven, worden kinderen gelukkiger. Bovendien is het voor de leerkracht goed te doen, om dat ze de instructies wel aan de hele klas op dezelfde manier kunnen geven. Kinderen die het allemaal in één keer snappen, gaan aan het werk. Kinderen die nog extra uitleg behoeven, neem je nog even apart voor een extra instructie. Omdat je nu eenmaal diverse niveaus in een klas hebt, op elke basisschool, werkt dit voor alle kinderen het best en kan het onderwijs verbeteren. Het is alleen aan de leerkracht om hier volledig in mee te gaan.

Een soepele overgang

Er zijn methodes die leerlingen begeleiden met een soepele stap naar de middelbare school. Het is voor kinderen immers een hele overgang, van de basisschool naar de middelbare. Ze moeten dan al voor elke les naar een ander lokaal en hebben ook nog eens voor elk vak een andere leraar. Natuurlijk kun je de basisschoolleerlingen niet op dit vlak begeleiden, maar als de onderwijsmethoden een beetje aansluiten, help je de kinderen enorm. Kijk dus naar de onderwijsmethode die op deze manier de kwaliteit van je onderwijs kan verbeteren. De voorbereiding op de middelbare school moet je niet pas beginnen als de kinderen in groep acht zitten. Begin daar dus op tijd mee. Wat je bijvoorbeeld met je onderwijsmethoden al kan bereiken, is dat de kinderen meer zelfstandigheid krijgen. Dat moet natuurlijk wel met beleid ingevoerd worden, niet alle kinderen zijn direct toe aan volledige zelfstandigheid.

Leren van een ander

De kwaliteit van het onderwijs kan ook veel leren van systemen in andere landen. In Finland schijnt echt kwaliteitsonderwijs gegeven te worden. Helaas zijn succesverhalen uit bijvoorbeeld een land als Finland nog steeds geen reden voor het Nederlandse onderwijs om het dermate aan te passen dat het ook maar een beetje in de buurt komt. Maar misschien zouden wij toch met onze onderwijsmethoden die kant op moeten. Het is toch jammer dat een goed voorbeeld in dit geval niet doet volgen?