Inzicht in klantcontact

Boze bellerKlanten zijn soms net mensen. Sommige bedrijven lijken dit echter niet te weten en behandelen hun klanten eerder als een tool waarmee ze gemakkelijk geld mee kunnen verdienen. Vervolgens snappen ze niet waar het nu misgaat in de bedrijfsvoering als de sales achterblijven. Een beetje overdreven misschien, maar veel bedrijven hebben echt weinig inzicht in hoe het klantcontact verloopt en hoe het zit met de klanttevredenheid. Is dat in jouw bedrijf ook zo? Doe er wat aan!

Inzicht in je klantcontact

Maar hoe krijg je dat voor elkaar, dat inzicht in je klantcontact? Je kunt natuurlijk een dagje rondlopen op de afdeling waar het klantcontact voornamelijk plaatsvind. Grote kans echter dat iedereen zich anders gaat gedragen als er op ze gelet wordt. Een andere optie is om iedere klant na afloop een korte telefonische enquete te laten doorlopen, maar vaak komen dan alleen de negatieve dingen naar voren, terwijl misschien wel de meeste klanten hardstikke tevreden zijn. Het slimste is dan ook om een professioneel bedrijf in klantcontact in te schakelen om advies te geven en klantcontact onderzoek te doen.

Onderzoek & Trainingen

Een professioneel bureau in klantcontact zal eerst een klantcontactsanalyse uitvoeren om te kijken hoe het er nu met het klantcontact in je bedrijf voor staat. Vervolgens wordt er een plan van aanpak gemaakt en kun je er zelf, maar meestal onder begeleiding van de specialist mee aan de slag gaan. Na de implementatie van het plan van aanpak wordt er nog een analyse gedaan over of de aanpak het juiste effect heeft gehad. Het kan noodzakelijk zijn om je personeel te trainen in bijvoorbeeld leiderschapsontwikkeling, communicatie of verkoop.