Hoe De Juiste Onderwijsaanpak Zorgt voor een Betere Kwaliteit van het Basisonderwijs

Kwaliteit en basisonderwijs, helaas gaat het niet altijd hand in hand. Toch ligt voor elke school het verhogen van kwaliteit binnen handbereik. De eerste stappen zetten is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld. Zodra het hele team de schouders eronder zet, is het begin gemaakt. Door samen de juiste onderwijsaanpak te hanteren, groeit de kwaliteit van het basisonderwijs.

Wat is het doel?

Dat wij in ons land goed onderwijs genieten, is per wet bepaald. Helaas is dat goede onderwijs niet universeel. Scholen worden van hoger hand gestuurd om doelen te bepalen, na te denken over hoe deze doelen te bereiken, te bepalen wat daarvoor nodig is en hoe gecontroleerd kan worden of de doelen bereikt zijn. Mocht het nodig zijn, dan moeten de doelen bijgesteld worden. Elke schooldirecteur zal beamen: als de kwaliteit van het basisonderwijs van zijn school met wat simpele stappen omhoog kan, doet hij mee. Maar de schoolleiding kan nog zulke leuke ideeën hebben, zonder medewerking van het team zijn ze nergens. Samen naar beter onderwijs is dé enige methode.

Hoe bepaal je de juiste onderwijsaanpak?

Wat als eerste aangepakt moet worden in het onderwijs is de hoge werkdruk. Leerkrachten moeten zo ontzettend veel. Het is verstandig om te starten met de vergaderingen effectiever maken. Alleen dan houdt een leerkracht tijd over voor wat belangrijk is: de kwaliteit van het onderwijs verhogen. Met de juiste onderwijsaanpak wordt het onderwijs elke dag een beetje beter. Maar wat is dé juiste onderwijsaanpak? Dat is effectief vergaderen, feedback geven en ontvangen van je collega’s én leerlingen meer bij hun onderwijs betrekken. In een aantal stappen is dat te realiseren.

  • Eerst doen en dan denken. Niet oeverloos nadenken, gewoon beginnen.
  • Ga elkaars lessen bezoeken en geef elkaar feedback.
  • Zorg dat je ritme vindt voor een nieuwe werkwijze.
  • Werk stap voor stap: echte kwaliteit bereik je met kleine stapjes.
  • Elke school heeft andere doelen, bepaal jullie doel.
  • Teamleden en schoolleiding moeten de neus dezelfde kant op hebben.
  • Betrek je leerlingen bij het leerproces.
  • Kwaliteit zit niet in kwantiteit: beter vijf minuten korter goed les dan vijf minuten langer tijd verspillen.

Terug naar passie

Heerst er op jullie school een rencultuur? Dan is de kans groot dat dit invloed heeft op de kwaliteit van het basisonderwijs. Nu is het natuurlijk niet zo dat de omslag in een dag gemaakt is. Veranderen van vastgeroeste ideeën lukt is niet eenvoudig. Het is dus slim om met het hele team te werken aan een nieuwe onderwijsaanpak. Het is niet alleen dat de kwaliteit dan omhooggaat, je zult ook merken dat je plezier in lesgeven terugkomt. Was dat niet ooit waarom je het onderwijs inging? Omdat je kinderen kennis wilde bijbrengen? Omdat je ervan genoot dat kinderen zich ontwikkelen? Bijna elke leerkracht kiest zijn beroep door de passie voor onderwijs. Het is hoog tijd om weer terug te keren naar dit niveau!

Haalbare doelen, stap voor stap

Uiteraard heb je niet direct de passie terug. Begin met het opstellen van haalbare doelen. Houd ze klein: succeservaringen voelen veel beter dan het mislukken van opgesteld plan. En is een doel behaald, vier dat dan. Sta stil bij wat je met elkaar hebt bereikt voor je bedenkt dat het tijd is om een nieuw doel op te stellen. En dat vieren kun je best letterlijk nemen: haal een taart! De juiste methode is een methode waar elke leerkracht zich goed bij voelt. En dat is niet iets dat universeel is. Een school voor speciaal basisonderwijs heeft andere handvatten nodig dan een school in een Vinex-, of juist een achterstandswijk. Persoonlijke doelen stellen is daarom heel noodzakelijk. Alleen dan kom je samen verder.