Kwalitatief goed onderwijs

Er zijn veel zaken die invloed hebben op de kwaliteit van onderwijs. Hoe sterk het onderwijzend personeel is, bijvoorbeeld, maar ook wat de leefomstandigheden zijn van de leerlingen op je school. Zaken waar je als schoolleider niet altijd evenveel invloed hebt. En toch verlangt je omgeving dat je de kwaliteit van je onderwijs verbetert. Want daar ben je voor aangenomen. Eenvoudiger gezegd dan gedaan!

Wat betekent kwaliteit

Laten we beginnen met wat kwaliteit eigenlijk betekent. Het begrip kwaliteit kunnen we voor veel verschillende zaken gebruiken. In de betekenis van bekwaam staat kwaliteit voor deugdelijkheid. Hebben we het over kwaliteit van basisonderwijs of zorg, dan hebben we het eerder over het aangeboden niveau. Een kwaliteitskeurmerk zegt dat een product of dienst de juiste eigenschappen heeft en bij een kwalitatief goed boek wordt het op waarde geschat. Kwaliteit, een veelzijdig woord met meerdere opvatmogelijkheden.

Kwaliteit van onderwijs

Terug naar kwaliteit van basisonderwijs. Als je ouders naar een goede school vraagt, dan hebben zij het over het aangeboden niveau. Vraag je het aan bijvoorbeeld de onderwijsinspectie, dan wordt er wellicht eerder gekeken naar de uitstroom, naar de leerlingen. Vraag je kinderen naar de kwaliteit van de school, dan geeft het waarschijnlijk antwoord in de trant van hoe leuk het op school is. En leerkrachten vertellen je wellicht iets over de manier van lesgeven. Elke doelgroep waardeert kwaliteit op een andere manier. En dat maakt het extra ingewikkeld om de kwaliteit eenvoudigweg op te schroeven.

Schooltijd

Natuurlijk is het belangrijk voor kinderen dat hun schooltijd een leuke tijd is. De basisschoolperiode duurt over het algemeen ruim acht jaar. Het is reuze vermoeiend voor een kind als het al die jaren niet naar zijn zin heeft. Sterker nog: dat is ondoenlijk. Hoe het ook zei: veel kinderen hebben na die acht jaar bijzondere herinneringen die heel weinig te maken hebben met de kwaliteit van het basisonderwijs. Wat kinderen zich herinneren, ook jaren na dato nog, zijn zaken als de schoolreisjes, de musical en het wekelijkse toneel. Inderdaad: de speciale dingen.

Schoolleider leidend

In de intro zeiden we al dat de schoolleider veelal verantwoordelijk gehouden wordt voor de kwaliteit op school. Dit is natuurlijk niet vreemd, daar is hij of zij meestal voor aangenomen. Het is daarom noodzaak dat een schoolleider dagelijks de teamleden ondersteunt en inspireert. Samen met het team kan een stap gezet worden. En soms is hiervoor omdenken nodig. Bijvoorbeeld in veranderingen van overlegstructuur of in manier van elkaar feedback geven. Samen kom je verder!

Cultuur: elke dag een beetje beter

Door een omslag in de cultuur te maken, kun je elke dag de kwaliteit van het basisonderwijs verbeteren. Vertrouw op elkaar en maak elkaar beter. Bijvoorbeeld door die feedback van elkaar, maar ook door de mening van leerlingen te vragen. Vergis je niet in hoe goed kinderen zelf weten wat ze willen, op het gebied van onderwijs. Zie feedback niet als kritiek, maar als een opbouwende manier om beter te worden. Groeien kun je niet alleen, in dit geval. Samen ga je naar de cultuur van elke dag een beetje beter.