Het Onderwijs Op Een Middelbare School Verbeteren? Zo Pak Je Dat Aan

Volgens de Rijksoverheid is de kwaliteit van het Nederlandse voortgezet onderwijs helemaal niet zo slecht. Toch vinden wij dat we er meer aandacht besteedt moet worden aan het verbeteren van het voortgezet onderwijs. Vooral als je zelf als leerkracht ziet dat er veranderingen nodig zijn die de kwaliteit te gunste komen. Leerkrachten hebben vandaag aan de dag een hoge werkdruk waardoor hun passie nogal eens in het gedrang komt. En dat is zonde. Het is tijd om het onderwijs op de middelbare school te verbeteren!

Goed onderwijs voor iedereen

Het zou zo moeten zijn dat alle leerlingen in Nederland dezelfde kansen moeten krijgen. Toch is dat nog niet zo. De leerkracht staat bol van passie, terwijl hij het eigenlijk te druk heeft en de schoolleiding heeft best goede ideeën, maar die komen niet tot uitvoer. En dat is jammer. Juist door het plezier weer in het onderwijs te brengen, worden de scholen beter. Precies wat we nodig hebben om voor iedereen goed onderwijs te garanderen. En om het onderwijs weer een leuke werkplek te maken.

Feedback krijgen van leerlingen

Een voorbeeld van de kwaliteit in het onderwijs omhoog brengen op de middelbare school is de leerlingen betrekken bij een verbeterslag. Dit kun je doen door de leerlingen feedback te laten geven op het onderwijs. Dit is leerzaam, maar ook nog eens goed voor de band die een leerkracht met de klas krijgt. De leerlingen zorgen op deze manier voor de leerkracht, maar ook voor elkaar. Dit bereik je bijvoorbeeld door bordsessies met de klas te houden. Leerlingen weten zelf vaak best wat ze willen en wat ze graag verbeterd zien. Door ze die stem te geven voelen ze zich serieus genomen.

Een bordsessie, wat is dat?

Een bordsessie is een korte en effectieve werksessie. Je bespreekt op het bord de resultaten, bepaalt doelen en spreekt bepaalde verbeterpunten af. Een goede bordsessie kost je helemaal niet zoveel tijd. Daarnaast is het hartstikke zinvol omdat je er waardevolle informatie uithaalt. Een bordsessie leert je hoe de stemming in de klas is, maar ook wat leerlingen zelf bedenken aan actiepunten. Je kunt als leerkracht de leiding nemen, maar eigenlijk kunnen leerlingen dat ook zelf. Een bordsessie is leerzaam voor de leerkracht, maar zeker ook voor de leerling. Het is een veel toegepaste methode bij grote bedrijven op de werkvloer. Leerlingen kunnen niet vroeg genoeg voorbereid zijn op de dagelijkse praktijk van straks.

Effectief vergaderen

We hebben het nu gehad over bordsessies in de klas, maar deze sessies werken ook prima in de lerarenkamer. Een vergadering duurt op deze manier een kwartier, in plaats van soms wel oeverloos. Je creëert een open sfeer, vormt met je collega’s een hechte groep en samenwerken is nooit meer een probleem. Dit klinkt te mooi om waar te zijn? Misschien wel, maar mensen die het al geprobeerd hebben, zijn overtuigd. Docenten hebben het idee dat ze veel effectiever te werk gaan en iedereen krijgt de kans inbreng te geven tijdens een vergadering, ook als je daar eigenlijk te bescheiden voor bent. Een bordsessie is een nieuwe manier van werken. In het bedrijfsleven en zeker ook toe te passen op de middelbare school. Naar school gaan wordt weer leuk voor iedereen.