Het Onderwijs Verbeteren met een Bewezen Methode

Gezamenlijk op weg naar beter onderwijs

Je koos om het onderwijs in te gaan omdat het je passie is, om kennis over te dragen aan leerlingen en ze te stimuleren in hun ontwikkeling. Jij hebt als leerkracht de expertise in huis om je leerlingen belangrijke kennis en vaardigheden bij te brengen. Maar het lijkt of iedereen zijn woordje klaar heeft staan over het onderwijs, hoe het beter moet en hoe het niet moet.

Onderwijs verbeteren doe je samen!
Ondertussen sta jij voor de klas en ervaar je de dagelijkse realiteit. Je verliest wanhopig veel tijd aan het afhandelen van administratieve en organisatorische randzaken, en dan nog die ellenlange vergaderingen. De werkdruk in het onderwijs ligt hoog en er zijn hoge eisen. Als leerkracht kom je daarom te weinig toe aan innovatie en verdieping van het onderwijs.

Hoe kunnen we ondanks de toenemende werkdruk het onderwijs verbeteren? Dat is een van de belangrijkste probleemstellingen waar Stichting leerKRACHT zich op richt. De stichting erkent de huidige problematiek en maakt zich sterk voor een gezonde onderwijscultuur; een cultuur waarbij je samen met je collega’s elke dag de problemen steeds iets beter te lijf kunt gaan. In Nederland wordt bij ruim 750 scholen in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, het mbo en in lerarenopleidingen gebruik gemaakt van de leerKRACHT methode. Op deze scholen wordt er weer bewust nagedacht over onderwijs.

De leerKRACHT methode
De aanpak van leerKRACHT ondersteunt bij het creëren van een verbetercultuur, waarmee je samen met andere leerkrachten, met de leerlingen en de schoolleiding het onderwijs verbetert. De volgende vier dingen worden hiermee bereikt:

  • Leraren ervaren meer plezier in hun onderwijsvak
  • Ze ervaren minder werkdruk
  • Leerlingen krijgen meer aandacht en zijn meer betrokken
  • Het onderwijs krijgt meer kwaliteit

Voor deze aanpak hanteert LeerKRACHT vier instrumenten. Deze instrumenten zijn ervoor om te integreren in het wekelijkse werkritme en om te gebruiken door het hele team. Je zult snel zien welk effect het heeft op jou en op de leerling, en gemotiveerd zijn om het onderwijs de kwaliteit te geven die het verdient.

De Bordsessie
Dit is een korte sessie waarin je samen met collega’s en de schoolleiding elke week de voortgang bespreekt op doelen die gezamenlijk zijn opgesteld.

Gezamenlijk lesontwerp
Van de doelen die je in teamverband hebt opgesteld, maak je een vertaalslag naar de dagelijkse lespraktijk. In deze sessie bereid je samen de lessen voor en maak je gebruik van elkaars vaardigheden en expertise. Onderwijs verbeteren doe je immers samen.

Feedback en lesbezoek
Een goede les betekent: van elkaar leren en met elkaar leren. Door lesbezoeken en gezamenlijk te kijken of de beoogde doelen gehaald zijn, krijg je meer inzicht in hoe het beter kan.

De stem van de leerling
Voor het opzetten van nieuwe lesdoelen haal je de meeste inspiratie bij de leerling of de student vandaan. Zij zijn goed in staat om feedback te geven over het onderwijs en kunnen betrokken worden bij de verbetering van het onderwijs.

Het Basisonderwijs Verbeteren: Stichting leerKRACHT zet zich ervoor in.

Natuurlijk wil iedereen dat het onderwijs topkwaliteit heeft. Maar hoe dat in de praktijk werkt, dat is nog maar de vraag. Het basisonderwijs verbeteren staat nog steeds op de kaart. Stichting leerKRACHT zet zich in voor deze verbetering. Hoe? Door het onderwijzend personeel handvatten te bieden en te leiden naar een methode die stap voor stap werkt. Onderwijzend personeel en leerlingen kunnen samen aan de slag, samen maak je het onderwijs beter. Lees verder

Het Onderwijs Op Een Middelbare School Verbeteren? Zo Pak Je Dat Aan

Volgens de Rijksoverheid is de kwaliteit van het Nederlandse voortgezet onderwijs helemaal niet zo slecht. Toch vinden wij dat we er meer aandacht besteedt moet worden aan het verbeteren van het voortgezet onderwijs. Vooral als je zelf als leerkracht ziet dat er veranderingen nodig zijn die de kwaliteit te gunste komen. Leerkrachten hebben vandaag aan de dag een hoge werkdruk waardoor hun passie nogal eens in het gedrang komt. En dat is zonde. Het is tijd om het onderwijs op de middelbare school te verbeteren! Lees verder

Lean in het onderwijs: wat is het?

Het elimineren van verspilling en het creëren van waarde, in het bedrijfsleven wordt het LEAN genoemd. Het is een manier van werken, een bepaalde filosofie. LEAN kan ook heel goed toegepast worden in het onderwijs. Waarom? Omdat onderwijs en bedrijfsleven helemaal niet zover van elkaar staan. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Lees verder

Het Nieuwe Inspectiekader: Verbeter De Kwaliteit van het Basisonderwijs, Voorkom een Onvoldoende

De Inspectie van Onderwijs heeft het er maar druk mee: de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Maar hoe onderzoeken ze kwaliteit en wat is kwaliteit eigenlijk? Omdat kwaliteit voor iedereen iets anders betekent, heeft de inspectie een onderzoekskader ingesteld. Hierin staat de werkwijze vermeld, samen met en een waarderingskader. Voldoe je daar als school aan, dan ligt een voldoende scoren binnen handbereik. Lees verder