Zit-Sta Werken – De Nieuwe, Gezondere en Productievere Manier van Werken

De hele dag staan is niet goed voor je gezondheid, maar de hele dag zitten is nog slechter voor je. Je wordt daarom steeds vaker geadviseerd om staan en zitten af te wisselen. Maar hoe werkt dat in de praktijk?

Trendsetters

Zweden is altijd al een land dat ons voor is met trends. Zo ook met dit onderwerp. Het schijnt dat je op de helft van alle werkplekken waar achter een bureau gewerkt wordt kunt staan. Overigens is dat niet alleen in Zweden, maar in alle Scandinavische landen. Hoe dat in de praktijk werkt, is niet bekend. Misschien heeft het kantoorpersoneel een schema, mag het een halve dag zitten en de rest van de dag staan? Eigenlijk zouden we met zijn allen een dagje in Scandinavië moeten werken om uit te vinden hoe dit precies werkt.

In opmars

Nu kunnen we in Nederland ook het wiel uitvinden natuurlijk. Echter, hier zijn we nog niet zover dat achter de helft van de bureaus staand gewerkt wordt. Maar staand werken is wel in opmars. Nederlanders zijn wat standvastiger en vaak niet zo in voor veranderingen. Toch is dit een verandering die je gezondheid te goede komt en alleen daarom al de moeite waard om je erin te verdiepen. Omdat Nederlanders van argumenten houden, hebben we er een paar op een rijtje gezet.

1. Het is goed voor je gezondheid

Dat klinkt leuk, maar hoe is staan en zitten afwisselen goed voor je gezondheid? Lang zitten is volgens onderzoek van het VU heel slecht voor je. Het risico op gezondheidsklachten neemt er enorm van toe. Wist je dat je met staand werken veel meer calorieën verbrandt? Alleen daarom is het het proberen waard.

2. Je blijft scherper

Vooral aan het eind van de dag hebben we nogal eens de neiging om onderuitgezakt te zitten. Dit is niet alleen slecht voor je rug, je valt er ook nog eens bijna bij in slaap. Ga je een half uurtje staan, dan voel je jezelf opknappen. Je bloedcirculatie gaat omhoog en daarbij verbrand je effectief. Dus weg met het calorierijke soep-momentje en welkom het calorie verbrandende sta-momentje!

3. Je vergadert sneller

Staand vergaderen zien we gelukkig ook steeds vaker. Dit omdat het effectief is: vergaderen neemt aanzienlijk minder tijd in beslag, maar ook omdat het beter is voor de gezondheid. Als je door staand te vergaderen elk uur dat je vergadert met zo’n twintig minuten kunt besparen, dan is de keuze niet zo moeilijk. De sta-vergadertafel heb je er in een sessie uit!

4. Je bent minder vaak ziek

Van zittend werken krijg je allerlei vage lichamelijke klachten. Wat dacht je van zere schouders bijvoorbeeld? Ook je nek heeft het bij zittend werken vaak te verduren. Zitten en staan afwisselen zorgt ervoor dat mensen zich veel minder vaak ziekmelden. En dat is toch goed nieuws. Het is een effectieve manier van het terugdringen van het ziekteverzuim.

5. Je creativiteit gaat met sprongen vooruit

Als je zo af en toe je werk staand doet, krijg je hele andere invalshoeken. Het schijnt zelfs zo te zijn dat door meer beweging, je hersenactiviteit omhooggaat. Ook zit je vaak alleen achter je bureau, terwijl samen staan een band schept. Ga je samen met je collega’s staan, dan ontstaat een wisselwerking van creativiteit.

Even uitproberen

Het is tijd om de kantooromgeving in ons land aan te passen. Staan moet gemeengoed worden. Dit krijg je voor elkaar door te investeren in zit-sta werken. Hier wissel je zitten met staan af en werk je dus altijd aan je gezondheid. Sta je lang, dan krijg je pijn in je rug. Zit je lang, dan krijg je allerlei vage klachten. Wissel je het af, dan zit je voor je pijn in je rug krijgt. Bovendien sta je voor je een zere nek of pijnlijke schouder krijgt. Het beste van twee werelden! Wist je dat je zit-sta werkplekken een paar weken kunt uitproberen? Dan weet je snel genoeg of deze manier van werken jou bevalt!