Waarom denken we bij wijn altijd aan Frankrijk?

Denk je aan Frankrijk, dan denk je aan de camping en aan wijn. En wanneer we aan wijn denken, denken we aan zonovergoten wijngaarden, pittoreske dorpjes en eeuwenoude kelders. Best gek, want naast Frankrijk zijn er nog talloze andere wijnlanden. Hoe kan het nu toch dat we altijd eerst aan Frankrijk denken? Laten we eens een tocht door de geschiedenis maken.
Frankrijk heeft een eeuwenoude wijntraditie
Frankrijk heeft een van de oudste en de rijkste wijnculturen ter wereld. Al sinds de Romeinse tijd maken wijnboeren de lekkerste wijnen in de regio’s Bourgogne en Bordeaux. Daardoor is het ingebakken om voor een fijne bourgogne wijn te kiezen. De lokale boeren hebben eindeloze kennis van grond, van klimaat en van hoe je een goede wijn verwerkt. Die kennis werd generatie op generatie doorgegeven.
In Frankrijk moeten de boeren werken met een AOC-systeem. Dat staat voor ‘Appellation d’Origine Contrôlée’ en betekent dat de herkomst en kwaliteit gewaarborgd zijn. Zo weet je zeker waar je wijn vandaan komt en dat ze aan de eisen voldoen. Dat draagt ook bij aan de status van Franse wijn.
De regio’s zijn iconisch geworden
Een andere reden waarom we zo snel aan Frankrijk denken, is door de reputatie van de regio’s. Champagne is inmiddels een soort op zich geworden, terwijl het toch echt de benaming is voor de streek waar het wordt gemaakt. Ook Alsace, Loire, Bourgogne en Bordeaux hebben een bijna mythische status.
Bordeaux wijn komt uit het zuidwesten van Frankrijk en kent een krachtig karakter. De druiven Merlot, Cabernet Sauvignon en Cabernet Franc geven de wijnen een enorme diepgang en zorgen ervoor dat je ze goed kunt bewaren. Daardoor is Bordeaux niet meer alleen een regio, maar ook een wereldwijd merk. Heb je een fles uit deze streek in huis, dan weten je vrienden en kennissen het zeker: je bent een kenner.
Frankrijk zet in op culturele export
Wijn is misschien wel Frankrijk’s belangrijkste exportproduct. Eeuwenlang heeft het land haar wijn gepromoot als cultureel erfgoed. In de gastronomie, in de etiquette en in de levensstijl. Een flesje wijn trek je niet zomaar open; je doet het om het goede leven te vieren. De bekende ‘joie de vivre’.
In films, in literatuur en op televisie zie je keer op keer de tradities en exportcampagnes voorbij komen. Frankrijk heeft zich altijd neergezet als het land waar wordt bepaald hoe hoog de lat ligt. De standaard waartegen andere wijnlanden zich moeten meten. Zelfs bij een Australische of Chileense wijn vragen we ons nog af: ‘Is deze net zo goed als een Franse?’ En dat is geheel terecht.