Strooi met je logo voor naamsbekendheid
Voor elk bedrijf is een logo iets dat je naamsbekendheid geeft. Vooral bedrijven die nog niet gevestigd zijn, hebben er baat bij om met dat logo te strooien. Hoe vaker iemand jouw logo voorbij ziet komen, hoe groter de kans dat hij nieuwsgierig wordt naar je bedrijf. Wist je dat iemand je logo drie keer gezien moet hebben, voor hij het onthoudt? Je kunt dus stellen: hoe vaker, hoe beter. We hebben een aantal tips voor je.
De auto van de zaak
Ze zijn niet uit het straatbeeld weg te denken: de busjes met bedrijfslogo’s erop. Wil je meer naamsbekendheid, maar heb je geen busje? Geen probleem! Op elke auto kun je een logo laten zetten. Zo zorg je er zelf voor dat je bedrijf meer bekendheid krijgt. Op welke parkeerplaats je ook staat, iedereen die voorbijloopt ziet jouw logo erop staan. En daar heb je het eerste momentje al te pakken.
Bedrijfskleding
In veel bedrijven is het hartstikke handig om bedrijfskleding te hebben. Bijvoorbeeld bedrijven waar het personeel op de winkelvloer te vinden is. Of bedrijven waarvan het personeel vooral buiten kantoor aan het werk is. Bedrijfskleding laten bedrukken met je logo is dan hartstikke slim. Ten eerste weet iedereen wie ze aan moeten spreken, als er iets is of als men een vraag heeft. Ten tweede heb je daar weer een mooi moment om met je logo te strooien! Vind je het mooier, dan kun je in plaats van bedrijfskleding laten bedrukken ook kiezen voor bedrijfskleding laten borduren. Het is maar net wat je mooier vindt.
Langs de lijn
Veel sportclubs zijn gebaat bij lokale sponsoring. Bied je het zelf aan, dan zijn ze zeker positief verrast. Het voordeel van een reclamebord langs de lijn is dat je de gunfactor hebt van de supporters van deze club. Zij zien in het weekend jouw logo voorbijkomen en weten je daarom te vinden als ze je nodig hebben. Een sponsor van een lokale vereniging heeft vaak een streepje voor bij de keuze. Het is daarom wel belangrijk dat je aandacht besteedt aan de kwaliteit van het reclamebord. Van een ratjetoe langs het veld wordt niemand blij.
Op papier
Natuurlijk heb je briefpapier met je logo erop. Of tenminste, dat had je vroeger. Tegenwoordig heb je het logo digitaal en staat het boven je digitale factuur en/of brief. Ook op je visitekaartje staat je logo, evenals op iets wat je uitdeelt. Een notitieblokje bijvoorbeeld. Deze ligt vaak de hele dag bij iemand op zijn bureau, kan hij de hele dag aan jouw bedrijf denken. Omdat verder de post vooral digitaal verwerkt wordt, zorg je er natuurlijk voor dat je logo er ook digitaal goed uitziet.
Strooigoed
Naast je logo op het eerdergenoemde notitieblokje, kun je ook je logo op andere gadgets laten zetten. Denk wel goed na over wat je uit wilt stralen. Een aardigheidje is leuk, maar als iemand er niks aan heeft, wordt het direct in de prullenbak gegooid. En dat is niet wat we in een duurzame wereld nastreven. Ga dus voor iets nuttigs: een kaartspel, een pen of een usb-stick. Iets wat men wel kan gebruiken en zeker niet direct weggooit. En iets dat men regelmatig oppakt. Wéér een moment!
Wat is het verschil tussen naamsbekendheid en merkbekendheid?
Naamsbekendheid is het feit dat mensen een bepaalde naam kennen, terwijl merkbekendheid het feit is dat mensen een bepaald merk kennen. De twee begrippen komen vaak samen, omdat merken vaak naar hun eigen naam genoemd worden, maar het zijn wel twee afzonderlijke begrippen. Bijvoorbeeld, veel mensen kennen de naam Coca-Cola, maar niet iedereen weet dat Coca-Cola het merk is van een bepaald soort frisdrank. Daarom is het mogelijk dat iemand de naam Coca-Cola kent, maar niet het merk.
Wat is spontane naamsbekendheid?
Spontane naamsbekendheid is het feit dat mensen een bepaalde naam spontaan opnoemen als ze worden gevraagd naar bekende merken of producten in een bepaalde categorie. Dit is een goede maatstaf voor het succes van een merk, omdat het aangeeft hoe goed het merk in staat is om zich in de gedachten van consumenten te vestigen. Bijvoorbeeld, als iemand wordt gevraagd naar bekende merken van frisdranken en spontaan Coca-Cola noemt, betekent dit dat het merk een hoge spontane naamsbekendheid heeft.
Waarom is naamsbekendheid zo belangrijk?
Naamsbekendheid is belangrijk omdat het een belangrijke indicatie is van hoe succesvol een merk is in het vestigen van zichzelf in de gedachten van consumenten. Hoe bekender een merk is, hoe gemakkelijker het is voor consumenten om het te herkennen en te onthouden. Dit kan leiden tot een grotere bereidheid van consumenten om het merk te kopen en aan te bevelen aan anderen. Bovendien kan naamsbekendheid ook bijdragen aan het creëren van een positief imago voor een merk, wat weer kan leiden tot een grotere loyaliteit van consumenten. Kortom, naamsbekendheid is een belangrijk onderdeel van het succes van een merk.